Zawartość

Zdrowy kręgosłup każdego dnia

zdrowy 1

Bóle pleców i problemy z kręgosłupem to jedna z najczęściej spotykanych chorób cywilizacyjnych XXI wieku. Niestety, jest to również jedna z najbardziej uciążliwych dolegliwości. Problem ten dotyczy aż 60% kobiet oraz 45% mężczyzn. Dyskomfort związany z bólami pleców pojawia się niezależnie od wieku, płci czy wykonywanego zawodu. Najczęściej dolegliwości pleców są wynikiem zaniedbań. Jednakże najważniejsze jest utrzymanie naszego kręgosłupa w dobrej kondycji, ponieważ jest on niezbędnym elementem codziennej egzystencji. Nie jest to aż takie trudne, jak mogłoby się wydawać. Podstawą do osiągnięcia sukcesu jest upór i determinacja w stosowaniu się do określonych zasad. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest aktywność fizyczna, w tym zajęcia profilaktyki kręgosłupa- Zdrowy Kręgosłup. Tego typu zajęcia mogą uchronić Cię przed różnymi dolegliwościami w przyszłości.

Dlaczego kręgosłup odgrywa tak ważną rolę?

Kręgosłup, stanowi główną oś podtrzymującą nasze ciało. I to on sprawia, że jesteśmy wyprostowani i utrzymujemy właściwą postawę. Zdrowy kręgosłup umożliwia nam odpowiednią ruchomość innych partii ciała a także właściwy zakres ruchu w stawach. Ważną rolę w odpowiednim ustawieniu kręgosłupa pełni miednica, ponieważ jest jego główną podporą. Kręgosłup jest również osłoną dla rdzenia kręgowego. Dlatego też, aby dobrze służył nam przez wiele lat należy o niego dbać w odpowiedni sposób. Propozycji dla poprawy stanu zdrowia jest klika, ale najważniejsza jest praca nad budową mięśni grzbietu, brzucha, nóg i pośladków, aby wspomagały nasz kręgosłup podczas utrzymywania prawidłowej postawy ciała. Niezwykle istotna jest również praca nad mięśniami głębokimi kręgosłupa. Dbanie o prawidłową postawę i dobrą formę, już od najmłodszych lat, z pewnością zapobiegnie wielu dolegliwościom. Kluczowym czynnikiem sukcesu jest profilaktyka, bo przecież lepiej zapobiegać niż leczyć!

zdrowy2

Ból pleców, przyczyna?

Ból kręgosłupa może mieć różne przyczyny, można je podzielić na dwie grupy:

Bóle krótkotrwałe, trwające do 6 tygodni, mogą je wywołać następujące czynniki:

  • nadwaga lub otyłość
  • zła postawa
  • długotrwałe pozostawanie w jednej pozycji
  • urazy mechaniczne
  • przetrenowanie
  • ciąża.

Bóle długotrwałe, które najczęściej są wynikiem choroby. Zaliczamy do tego:

  • zwyrodnienia kręgosłupa
  • osteoporoza
  • dyskopatia
  • nowotwory i infekcje

Wśród przyczyn bólu kręgosłupa możemy wyróżnić jeszcze kilka dodatkowych takich jak leczenie kręgosłupa na własną rękę, na podstawie wskazówek w Internecie. Rozwiązaniem nie jest również próba uśnieżenia bólu lekami przeciwbólowymi, lecz znalezienie właściwej przyczyny bólu. Dyskomfort pleców może być również spowodowany złym sposobem odżywiania. Zakwaszenie organizmu, powoduje zmniejszenie elastyczności mięśni i tym samym zmniejsza nam możliwości ruchu. Najbardziej istotną przyczyną jest brak aktywności fizycznej i na niej chcielibyśmy się skupić. Jest to jedna z najczęstszych przyczyn dyskomfortu pleców. Dzięki aktywności fizycznej wzmacniamy mięśnie wspierające kręgosłup. A partie takie jak mięśnie głębokie oraz mięśnie brzucha, grzbietu, pośladków odciążają i podtrzymują nasz kręgosłup jednocześnie go stabilizując. Należy podkreślić, że zajęcia Zdrowy Kręgosłup nie są rehabilitacją, ale profilaktyką kręgosłupa i całego aparatu ruchu, dlatego należy pamiętać, że w przypadku poważnego schorzenia należy w pierwszej kolejności skonsultować się z lekarzem. Tego typu ćwiczenia to nie, we wszystkich przypadkach, sposób leczenia, dlatego przed podjęciem kroków należy zasięgnąć porady.

Dlatego zajęcia Zdrowy Kręgosłup mogą mi pomóc?

Jeśli cierpisz na brak aktywności fizycznej, siedzący tryb życia i nieprawidłową postawę zajęcia zdrowy kręgosłup to klasa stworzona właśnie dla Ciebie. Przy regularnych ćwiczeniach Zdrowy Kręgosłup można wyeliminować ból lub zminimalizować dyskomfort pleców, a także zapobiec ich pogłębianiu. Zajęcia Zdrowy Kręgosłup łączą ze sobą elementy innych zajęć takich jak relaksacja czy stretching. Głównym sprzętem wykorzystywanym przy tego rodzaju treningu są małe i duże piłki. Zajęcia wymagają od uczestnika opanowania ruchów i spokoju a także utrzymania równowagi. W ramach bezpieczeństwa nad przebiegiem zajęć czuwa instruktor, który powinien skupić się nad poprawą techniki osób ćwiczących, ponieważ precyzja ruchów jest niezwykle ważna. Doświadczony trener potrafi dostosować poziom ćwiczeń do poziomu grupy, z którą pracuje. Przed pierwszymi zajęciami warto zamienić kilka słów z trenerem, aby mógł jeszcze lepiej dobrać ćwiczenia i sprawić, że zajęcia będą jeszcze bardziej efektywne.

zdrowy3

Zdrowy Kręgosłup: Na czym polega?

Głównym celem gimnastyki kręgosłupa jest spokojna praca nad mięśniami głębokimi oraz największymi partiami mięśniowymi, ponieważ one stabilizują nasz kręgosłup. Podczas klasy Zdrowy Kręgosłup instruktor kładzie nacisk na naukę prawidłowego oddychania i utrzymania odpowiedniej postawy ciała. Wykonywane ćwiczenia i ruchu są spokojne i dokładne. Osobie ćwiczącej daje to możliwość wyrobienia prawidłowych nawyków. Ważną rolę przy tego rodzaju treningu odgrywa zrównoważona praca nad mięśniem. Tak, aby były one odpowiednio długo spinane i rozluźniane, a także rozciągane. Jest to rodzaj zajęć, który wykonuje się bez dodatkowych obciążeń czy stepów, za to często wykorzystuje się takie sprzęty jak piłki małe i duże oraz flexy bar. Charakterystyczna dla tych zajęć jest spokojna muzyka, w której rytm uczestnicy wykonują ćwiczenia. Pozwala to dodatkowo się wyciszyć i ukoić nerwy dnia codziennego. Ta forma ćwiczeń pobudza pracę stawów, przez co zwiększa się zakres ruchu w stawach, co w konsekwencji daje większą swobodę w wykonywaniu ruchów. Istotne jest również to, że tego rodzaju ćwiczenia, nawet jeśli ktoś wcześniej nie uprawiał sportu, poprawiają budulec kośćca co może uchronić nas przed osteoporozą. Ćwicząc, rozciągamy przylegające do kości mięśnie, wtedy też uruchamiają się procesy, które pobudzają powstawanie nowej tkanki kostnej.

Ćwiczę, jakie to przyniesie efekty?

  • wzmocnienie mięśni przykręgosłupowych- co powoduje odciążenie naszego kręgosłupa i jego stabilizacje
  • likwidacja napięć mięśniowych i bólów pleców- dyskomfort powoli będzie stawał się coraz mniejszy
  • poprawa ogólnego stanu kręgosłupa- dobra kondycja naszego kręgosłupa zwiększy zakres ruchu i go uelastyczni
  • profilaktyka zdrowego kręgosłupa- zapobiegnie przyszłym kontuzjom wzmocnienie sylwetki- wymodelowanie ciała i ujędrnienie skóry
  • poprawa naszej postawy
  • pomoc w wyrobieniu i utrzymaniu odpowiednich nawyków ruchowych
  • zmniejszenie ryzyka osteoporozy

Zdrowy kręgosłup: Dla kogo?

Są to dobre ćwiczenia dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z fitnessem, ponieważ doskonale przygotowują organizm do dalszej pracy. Klasę Zdrowy Kręgosłup poleca się wszystkim, którzy wcześniej nie ćwiczyli i tym, u których stwierdzono różnego rodzaju dysfunkcje i zalecono tego typu ćwiczenia. Specjalna gimnastyka kręgosłupa to forma dla osób z przypadłościami bólów pleców, pojawiającymi się w następstwie siedzącego trybu życia. A w końcu dla osób chcących się dobrze bawić, spędzać wolny czas aktywnie i dbać o swój stan zdrowie. Zdrowy Kręgosłup to zajęcia dobre dla wszystkich niezależnie od wieku i ilości godzin spędzonych w klubie fitness, ponieważ kształtują naszą świadomość ciała, jak również wzmacniają wszystkie podstawowe partie mięśni, aby mogły odciążyć nasz kręgosłup w trakcie wykonywania codziennych czynności.