Zawartość

Rewolucja- powstanie Pilatesa

zdrowy3

Pilates, zajęcia, na pierwszy rzut oka bardzo proste, łatwe i niestety nudne. Wydawać by się również mogło, że nie przynoszą one spektakularnych efektów. Wszystkie te stwierdzenia są niezgodne z prawdą. Metoda treningowa Pilatesa istnieje już prawie 100 lat i jej zwolenników ciągle przybywa. Fakt, że Pilates tak długo utrzymuje się na rynku fitness jest najlepszym dowodem na to, że można poprzez stosowanie tej metody dojść do świetnych rezultatów.

Joseph Pilates

Sam jej twórca, Joseph Pilates, był osobą niekonwencjonalną i niesztampową. Urodzony w Niemczech, był bardzo chorowitym dzieckiem- cierpiał na krzywicę i astmę. Po wybuchu I wojny światowej został internowany i przebywał w obozie dla jeńców. Tam wymyślił system ćwiczeń wzmacniających, do rehabilitacji i powrotu do formy żołnierzy. Po wyjściu z obozu Pilates powrócił do Niemiec, gdzie usystematyzował i udoskonalił swoją metodę. W 1926 roku podjął decyzję o wyjeździe do Stanów Zjednoczonych, gdzie zapotrzebowanie na jego usługi było dużo większe. Tam otworzył swoje studio i rozpowszechniał swoją metodę. Uczęszczali do niego tancerze, sportowcy, osoby prowadzące siedzący tryb życia, z dysfunkcjami i po kontuzjach, które chciały poprawić swoją sprawność , zdrowie i utrzymać dobrą formę. Co ciekawe, sam Pilates podchodził do swoich klientów bardzo indywidualnie, dobierał im ćwiczenia na podstawie schorzeń, celów, predyspozycji. Każdy program treningowy był inny, ponieważ każdy z nas też jest inny- ma inne potrzeby, mankamenty, ograniczenia. Kolejnym wyróżnikiem studia Pilatesa był sposób traktowania klientów- wszyscy wobec jego wiedzy byli równi i tak samo traktowani. Nieważne czy był to bogaty przedsiębiorca czy biedny studencina, wobec każdego były stawiane odpowiednie wymagania i każdy z nich był odpowiednio traktowany. Ironią jednak jest styl życia prowadzony przez samego Pilatesa. Wzmacniał i naprawiał ciała swoich podopiecznych, sam za to znany był z picia dużych ilości alkoholu, palenia cygar, biegania po Manhattanie w środku zimy w samych kąpielówkach. Jednak nie to jest ważne, istotne jest to, że był bardzo zdeterminowany, usilnie wierzył w sukces swojej metody i dążył do poprawy jakości życia swoich podopiecznych. Skuteczność, precyzja i widoczne efekty stosowania ćwiczeń to zapewne jedna z przyczyny, dlaczego Pilates jest tak popularny po dziś dzień.

Co to jest ten Pilates?

Piletes, to metoda, która często określana jest jako pierwsza z bezpieczniejszych metod aktywności fizycznej. Ma na celu stworzenie równowagi  między ciałem a duchem, ponieważ nie tylko wzmacnia nasze ciało, ale również poprawia samopoczucie. Z pozoru proste ćwiczenia, bez stresu i męki wykonywane przy dźwiękach spokojnej muzyki wprowadzają w dobry nastrój i zdecydowanie poprawiają wygląd naszego ciała. A kiedy czujemy się lepiej i wyglądamy lepiej, stajemy się pewniejsi siebie i szczęśliwsi. Pilates to połączenie gimnastyki, tai-chi, jogi i baletu. To ćwiczenia statyczne bez większych obciążeń. Ruchy są wolne i precyzyjne, bardzo duży nacisk kładzie się na techniczne wykończenie danego ćwiczenia. Trening angażuje nie tylko duże mięśnie, ale również mięśnie głębokie- małe i rzadko używane. Metoda Pilatesa bazuje na rozciąganiu, naprężaniu i rozluźnianiu mięśni. A podstawą dobrze wykonanego ćwiczenia jest prawidłowe oddychanie, skoordynowane z ruchem. W przypadku ćwiczeń Pilatesa liczy się jakość a nie ilość wykonanych powtórzeń. Jak w każdym rodzaju aktywności fizycznej, tak również w Pilatesie liczy się regularność. Patrząc na te wszystkie nieodłączne aspekty poprawnego wykonywania tej metody treningowej można jednoznacznie stwierdzić, iż wbrew pozorom nie jest ona prosta, a żeby osiągnąć oczekiwane efekty trzeba się nieźle nagimnastykować.

Efekt przede wszystkim!

Ćwiczenia Pilatesa to jedna z niewielu metod treningowych, która przynosi same pozytywy i żadnych skutków ubocznych. Ten rodzaj ćwiczeń jest szczególnie polecany osobom, które nigdy nie ćwiczyły, mają nadwagę lub prowadzą siedzący tryb życia. To nasza podstawa, baza do rozpoczęcia innych intensywniejszych treningów lub do przejścia do trudniejszych bardziej zaawansowanych pozycji i ćwiczeń.

PILATES

1. POSTAWA.
Ta metoda treningu bardzo korzystnie wpływa na prawidłową postawę ciała. Pilates uaktywnia nasze mięśnie głębokie. Mają one działanie stabilizacyjne czyli podtrzymują korpus i wymuszają prawidłową postawę ciała.

2. ELASTYCZNOŚĆ.
Pilates, poprawia elastyczność mięśni i stawów. Jaka jest zauważalna korzyść dla osoby ćwiczącej wynikająca z poprawy elastyczności? Większa elastyczność przyczynia się do zwiększenia się zakresu ruchu, co sprawia, że prawidłowość wykonywania ćwiczeń jest dużo lepsza a ostatecznie uzyskany rezultat jest bardziej widoczny i szybszy. Poza tym poprzykurczane mięśnie wyglądają nieestetycznie.

3. ŚWIADOMOŚĆ.
Regularne ćwiczenia Pilatesa kształtują świadomość mięśniową osoby ćwiczącej. Po pewnym czasie wie jak kontrolować ciało, jak wykonywać ćwiczenia poprawnie. Im większa świadomość i kontrola tym osoba ćwicząca może zrobić więcej ze swoim ciałem, stawiać kolejne kroki i rozwijać się.

4. WZMOCNIENIE.
Z pilatesu korzyścią płynącą jest wzmocnienie mięśni bez ich nadmiernego rozbudowania. Nie każdemu zależy na rozbudowywaniu tkanki mięśniowej, zwłaszcza kobiety często nie chcą nabierać masy i pragną pozostać delikatne, subtelne i eteryczne w swoim wyglądzie. Tu pojawia się pytanie – z czego wynika brak zbędnego rozbudowywania się przy tego rodzaju treningu? Po pierwsze nie działamy na dodatkowym obciążeniu tylko zazwyczaj pod ciężarem naszego ciała. Do zajęć wykorzystuje się przyrządy raczej mające funkcje stabilizujące. Po drugie działa tu zasada izometrii kontrolowanej czyli do swoich działań nie dajesz dużo siły, mocy.

5. SPOSÓB NA ODREAGOWANIE.
Każdy rodzaj aktywności fizycznej a więc także Pilates obniża poziom stresu. Przede wszystkim podczas ćwiczeń nie myśli się o problemach dnia codziennego, dlatego chociaż na chwilę możesz oderwać się od tego całego biegu i zamętu. A poza tym trening to swego rodzaju forma odreagowania, odstresowania, co w konsekwencji obniżenia poziomu stresu. Gimnastyka to zdecydowanie lepsza forma odstresowania niż tłumienie emocji w sobie, przenoszenia gniewu na osoby towarzyszące lub chociażby objadanie. W rezultacie im mniej stresu tym nasz stan zdrowia jest lepszy.

6. SIŁA.
Metodę Pilatesa cechuje również zwiększenie siły mięśni, w szczególności mięśni brzucha. Z czego to wynika? Ma na to wpływ bardzo prosta zasada- każdy impuls przechodzący przez mięsień wzmacnia go, nawet izometryczny. Ponadto jeśli działamy na niestabilnym podłożu, np. na piłce- mięsień jest bodźcowany pod wieloma kątami.

7. SYMETRYCZNOŚĆ.
Równoważenie siły mięśni po obu stronach ciała. Podczas zajęć wykonywane ćwiczenia są symetryczne, działają one tak samo na każdą stronę ciała. Dzięki czemu wysiłek nie jest jednostronny a jedna z połówek nie jest zbędnie obciążona. Kompozycja ciała jest zrównoważona i symetrycznie rozłożona, wygląd jest zdecydowanie lepszy.

8. WYSMUKLENIE.
Znaczące wysmuklenie sylwetki- przede wszystkim, dlatego, że główne partie mięśniowe nie są zbędnie rozbudowywane w szybkim tempie, a pracuje się w przewadze na mięśniach głębokich. Ponadto rozciągnie jest nieodłącznym elementem zajęć pilates, co wysmukla mięśnie.

9. RÓWNOWAGA.
Poprawa równowagi- ćwiczymy tak samo długo i w odpowiedni sposób nad każdym pojedynczym mięśniem, a ich wzmocnienie powoduje poprawę równowagi ciała, ale również samo wykonywanie ćwiczeń rozwija naszą pamięć ruchową, dlatego z czasem łatwiej jest nam wykonywać niektóre pozycje i ruchy.

10. ODDECH.
Nauka prawidłowego, pełnego oddechu- jest to bardzo ważny element pracy nad ciałem, ponieważ odpowiedni oddech ułatwia wykonywanie niektórych sekwencji ruchów. Jeśli wiesz czy w danym momencie lepiej wpuścić czy wypuścić powietrze połowę sukcesu masz już za sobą!

Zalet ćwiczeń Pilatesa jest jeszcze więcej, ale każdy ma inne oczekiwania i na inne aspekty zwraca uwagę. Najlepiej wypróbuj te zajęcia i przekonaj się sam, jak zbawienny wpływ będą miały te zajęcia na Twoje samopoczucie!

Zapraszamy!