Zawartość

Dynia królową polskich stołów

Dynia jest królową polskich stołów w okresie jesienno-zimowym.
Dlatego postanowiliśmy, że będzie ona tematem jednego z naszych pierwszych wpisów.
Wartości odżywczych dyni nie sposób przecenić – to warzywo bogate w witaminy i minerały, a przy tym ma niewiele kalorii. Świeże pestki dyni pomagają pozbyć się pasożytów. Dynia ma także rewelacyjny wpływ na zdrowie i urodę.
Dynia:
– jest niskokaloryczna
– bogata w B-karoten
– zawiera potas, wapń, fosfor i witamin z grupy B
– jest zupełnie pozbawiona sodu, dzięki czemu nasz organizm nie magazynuje wody
– nie traci swoich właściwości pod wpływem gotowania
– jest niedroga
– doskonałym źródłem białka i błonnika.
Dynia ma zbawienny wpływ na nasze ciało i samopoczucie. Wspomaga nasz organizm w wielu procesach:
– pomaga w odchudzaniu
– wspomaga leczenie nadciśnienia i miażdżycy
– obniża poziom cholesterolu
– działa odkwaszająco na organizm
– wzmacnia układ odpornościowy i działa przeciwzapalnie
– leczy zaparcia- reguluje pracę jelit i pobudza procesy trawienne- oczyszcza organizm z trujących produktów przemiany materii
– dynia opóźnia procesy starzenia i ma wpływ na dobry stan skóry
-dynię poleca się kobietom w ciąży, gdyż jest doskonałym środkiem przeciw nudnościom i wymiotom.

Zalecana jest osobom, które chcą schudnąć lub mają problemy ze strony układu trawiennego, gdyż jest lekkostrawna i bogata w błonnik. Powinno się ją podawać przy trudnościach w oddawaniu moczu, problemach z pęcherzem moczowym i nerkami, ponieważ działa moczopędnie.
Właściwości lecznicze posiada miąższ i nasiona dyni, z których po wysuszeniu tłoczy się olej. Poza tym dynia stwarza doskonałe możliwości do komponowania różnorodnych, smacznych i w dodatku zdrowych dań.
Najciekawsze przepisy z dyni:
1. Zupa z dyni.
– kawałek dyni od 0,5 do 0,7 kg
– czosnek 2,3 ząbki
– cebula- szalotka
– 4 szklanki wywaru warzywnego
– pieprz i sól
– kawałek korzenia imbiru- 3cm
– 4 szklanki wywaru warzywnego
– dwie łyżki oliwy
– pieprz i sól
Do dekoracji:
– garść uprażonych pestek dyni
– gęsta, kwaśna śmietana lub gęsty jogurt- kilka łyżek
Sposób przygotowania:
Dynie obieramy ze skóry i usuwamy włóknisty środek z pestkami. Następnie kroimy dynię w małe kwadraty. Imbir obieramy, ścieramy na tarce lub kroimy na drobne części. W woku lub w garnku o grubym dnie rozgrzewamy oliwę i podsmażamy kolejno czosnek, cebulę, imbir, a na końcu dynię. Jeśli dynia jest wystarczająco miękka całość miksujemy i przyprawiamy solą i pieprzem. Przed podaniem każdą porcję dekorujemy kilkoma prażonymi pestkami dyni i kleksem śmietany lub jogurtu.

zupazdyni
2. Spaghetti z dyni.
– dwie cebule- najlepiej szalotki
– 4 ząbki czosnku
– kawałek dyni od 0,5 do 0,7 kg
– 2 łyżki sezamu
– pomidory świeże lub z puszki około 0,5 kg
– natka zielonej pietruszki

– 4 łyżki oleju
– 1/2 gałki muszkatołowej lub 1 łyżeczka mielonej gałki muszkatołowej
– parmezan 10 dag
– natka zielonej pietruszki
– pieprz i sól
– makaron spaghetti lub tagliatelle 25 dag
Sposób przygotowania:
Dynie obieramy ze skóry i usuwamy włóknisty środek z pestkami. Następnie kroimy dynię w małe kwadraty.
W woku rozgrzewamy olej i podsmażamy w kolejności drobno pokrojone czosnek, następnie cebulę. Po zeszkleniu dodajemy dynię i smażymy przez około 10 minut. Po tym czasie dodajemy wcześniej sparzone i pokrojone pomidory i smażymy kolejne 10 minut na małym ogniu. Na koniec dodajemy sezam, gałkę muszkatołową i posiekaną natkę pietruszki. Ugotowany makaron (al dente) dokładamy do woka, mieszamy i jeszcze chwilę podsmażamy. Przyprawiamy do smaku solą i pieprzem. Podane danie na talerzu posypujemy parmezanem.

spaghett

3. Plaski z dyni.
Składniki:
– kawałek dyni od 0,5 kg
– średnia cebula
– ząbek czosnku
– 2 jajka
– ½ szklanki mąki pszennej
– imbir mielony- łyżeczka
– pieprz i sól
Sposób przygotowania:
Obraną i oczyszczoną dynię ścieramy na tarce o dużych oczkach. Kroimy cebulę w małą kosteczkę, czosnek wyciskamy przez prasę. Do większej miski wkładamy wszystkie składniki oraz dodajemy jajka i mąkę pszenną. Przyprawiamy do smaku imbirem solą i pieprzem. Wszystko razem mieszamy. Na rozgrzany olej wylewamy ciasto- 1 łyżka to jeden placek.

pumpkin pancakes