Zawartość

Dolegliwości odcinka lędźwiowego kręgosłupa

Ból pochodzenia lędźwiowego jest jedną z najczęściej zgłaszanych dolegliwości bólowych, może wstępować symetrycznie bądź asymetrycznie, być umiejscowiony centralnie lub promieniować do jednej ze stron. Badania wykazały, że ok. 80% wszystkich dorosłych ludzi cierpiało lub będzie cierpieć z powodu bólu odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Ból wpływa na ograniczenie ruchomości, przeciążenie sąsiadujących segmentów kręgosłupa i stawów połączonych funkcjonalnie i biomechanicznie z „odciążanym” odcinkiem. W efekcie nasze ciało podporządkowuje się danej dolegliwości i prowadzi do wystąpienia kolejnych, często nie kojarzonych z pierwotnym problemem. Dlatego tak ważne jest wyeliminowanie bólu i jego przyczyny już na początku jego wystąpienia! Nasuwa się pytanie, jak walczyć z tym powszechnym problemem?

Codzienne ćwiczenia fizyczne

Fizjologiczny wysiłek wpływa na poprawę stanu tkanek miękkich, odżywienia i regeneracji chrząstek stawowych oraz odpowiednie napięcie mięśni. Zindywidualizowany program ćwiczeń wpłynie na wytworzenie gorsetu mięśniowego, który zapewni odciążenie krążków międzykręgowych i biernych struktur stabilizujących kręgosłup. Taki program ćwiczeń powinien zawierać elementy treningu wytrzymałości, siły mięśniowej i gibkości.

Trening siłowo-kulturystyczny

W przypadku ostrych dolegliwości bólowych nie powinien być częścią programu treningowego. Trening siłowo kulturystyczny obejmuje głównie ćwiczenia izolowane, które prowadzą do dysbalansu mięśniowego, niekorzystnego ułożenia kompleksu miedniczego i skrócenia mięśni biodrowo – lędźwiowych dlatego elementy tego treningu powinny być wprowadzane dopiero po ustaniu fazy ostrej bólu i stanowić jedynie uzupełnienie całego planu treningowego.

Trening funkcjonalny

Fundamentem tego rodzaju treningu jest zachowanie neutralnej pozycji kręgosłupa, przy jednoczesnym występowaniu dużych sił ścinających. Głównym celem będzie eliminacja przeciążeń i zmiana wzorców ruchowych miednicy (tzw, reedukacja posturalna). Powszechnie panujący mit, że wzmacnianie prostownika grzbietu jest kluczowe dla profilaktyki i leczenia dolegliwości kręgosłupa prowadzi do błędnego skupienia się na treningu siłowo-kulturystycznym i powstaniu zmian degeneracyjnych układu ruchu. Na szczęście trening funkcjonalny cieszy się coraz większą popularnością i wielu trenerów bazuje na ćwiczeniach angażujących całe ciało oraz uświadamia swoich podopiecznych o korzyściach z niego płynących.

Pomoc fizjoterapeuty/osteopaty

Jako, że każdy problem bólowy ma swoją przyczynę, ważną rolę w jego leczeniu pełni trafna diagnoza i ukierunkowana na nią terapia. Często, jeśli problem zostanie zgłoszony zaraz po wystąpieniu objawu (w ciele nie zdążą wytworzyć się mechanizmy kompensacyjne), przyczyna zostaje zdiagnozowana i wyeliminowana już podczas pierwszej wizyty u specjalisty.

Profilaktyka

Chcąc zapobiec wystąpieniu dolegliwości bólowych należy przyjrzeć się dokładnie naszym przyzwyczajeniom, nawykom, charakterowi pracy czy hobby. Możliwe, że wyeliminowanie pewnych nawyków lub zastąpienie ich innymi wystarczy, by zabezpieczyć swój układ ruchu przed nadmiernymi przeciążeniami. Szczególną rolę pełni tu ergonomia miejsca pracy – starajmy się jak najlepiej dostosować swoje stanowisko pracy do fizjologicznego ustawienia ciała (chociażby ograniczyć pozycje asymetryczne –„noga na nogę”, monitor lub klawiatura powinny znajdować się na wprost) , zadbać o podstawową dawkę ruchu (ćwiczenia „biurowe”) czy doposażyć swoje stanowisko w pomoce ułatwiające utrzymanie prawidłowej postawy. Ponadto codzienny trening warto wzbogacić o ćwiczenia CORE wzmacniające centrum ciała oraz inne aktywności wpływające na utrzymanie mobilności ciała. Raz na jakiś czas warto skorzystać również z pomocy masażysty lub fizjoterapeuty, który skutecznie poradzi sobie z problemem napięć w ciele, jeszcze przed wystąpieniem dolegliwości bólowych. Pamiętajmy, że ból jest dla naszego ciała sytuacją stresową, więc dbając o komfort psychiczny nie możemy odciąć się od odczuć płynących z naszego organizmu.

Jeśli zainteresował Ciebie ten artykuł i masz pytania, zadzwoń i umów się na konsultację. W Niku Rehab pomożemy Tobie nauczyć się podstawowych ćwiczeń i technik treningowych, tak abyś mógł funkcjonować bez dolegliwości bólowych spowodowanych przeciążeniem lub urazem odcinka lędźwiowego kręgosłupa.

Zespół Niku Rehab.